Чим ви займаєтесь у професійній діяльності?

Наталія: Я стилістка: працюю на зйомках і допомагаю українським брендам одягу, взуття та прикрас створювати контент для соціальних мереж. І ще люблю працювати з приватними клієнтками – їм я допомагаю знаходити баланс між сучасною модою, способом життя, асортиментом магазинів і відчуттям себе. Розбір гардеробу – моя улюблена форма взаємодії. До речі, гірський досвід допомагає і в роботі, і в стосунках. Підтримувати у важкий момент, розуміти свої обмеження і не вимагати від себе стрибнути вище голови, не дивлячись ні на що, а ще швидко і чітко доносити свої наміри до інших – цього вчишся в зв’язці і потім переносиш у повсякденне життя.

Що для вас подорожі?

Н.: Подорожі для мене – це чотири речі: свобода, баланс, перезавантаження і відчуття повноти життя.

Про свободу, мабуть, все зрозуміло: «Ти – мандрівник, на короткий термін ти – вільний».

Мій баланс тримається на крайнощах. У Києві я живу роботою і рідко кудись вибираюся, тому в подорожах хочу бачити те, чого мені не вистачає в повсякденному житті – красу дикої, не зіпсованої людиною природи і пригоди. Минулого літа я зрозуміла про себе таку штуку: мені не важлива технічна або спортивна складова альпінізму, туризму або скелелазіння, тому що в гори мене веде бажання побачити красу своїми очима. Ми тоді стояли в таборі під Шхара і ходили сусідні невеликі вершини близько 4 000 м, це були «двійки» з різноманітними елементами рельєфу. Там і каміння, і сипуха, і лід, і тріщини, і каменепад, і скелі, і сніг, які долали різними способами.
Маршрути цікаві з точки зору навчання, але не такі гарні, як би мені хотілося. І незважаючи на те, що я дійсно вийшла зі своєї зони комфорту, мене «зачепило» тільки в одному місці, вже на спуску, звідки відкрився вид на навколишні хребти, долини, стіну Шхари в рожевих хмарах західного світу… У цей момент я відчула, ніби мого серця доторкнувся Бог.
Нещодавно я прочитала статтю, в якій автор пояснює, як менталітет 90-х вплинув на покоління сьогоднішніх 30-літніх, до якого я належу. Так ось, там писали, що ми розуміємо відпочинок як щось грандіозне і фундаментальне, мислимо категоріями «все або нічого», «чорне або біле». Півроку поневірянь по Латинській Америці або робота без вихідних, щоб на ці поневіряння заробити. Мені здається, це про мене. Я шукаю перезавантаження в тому, щоб забратися подалі від цивілізації, пройти за день 35 км з рюкзаком, «загубитися» серед «нічого», забути про те, який зараз рік, де-небудь в трущобах М’янми. Але в моєму щоденному графіку немає 30 хвилин на прогулянку для відновлення душевної рівноваги. З одного боку, я не хочу втратити цей запал під назвою «слабоумство та відвага», з іншого – вчуся піклуватися про свої духовні потреби кожен день, а не тільки в подорожах і походах. Зі змінним успіхом, але це процес довжиною в життя.

Найяскравіша історія пов’язана з подорожами?

Н.: Всі важливі для мене історії пов’язані з тваринним відчуттям життя, яким захлинаєшся. Але є одна особлива.
Це був мій перший зимовий похід. Ми з чоловіком тільки-тільки відкрили для себе гори і ще не уявляли, куди йдемо і що нас там чекає взимку. Купили місця в комерційній групі і вирушили в 5-денний похід по Чорногірському хребту під керівництвом гіда, про якого знали приблизно нічого. Подивилися його сайт з гарними фотографіями, і мені здалося, що це і є доказ професіоналізму, адже людина була на Маттерхорне! У Карпати-то точно сходимо.

Вже тепер я розумію, що похід був організований неправильно, не продумана безпека, і особливо страждала комунікація між групою і гідом. В результаті низки неправильних рішень ми потрапили у лавину.
Пам’ятаю це так: спускаємося, і тут я чую гучний хлопок, навіть швидше вибух – і в ту саму секунду мене збиває потужним ударом у спину. Я лечу, все до гори дригом і я нічого не усвідомлюю, крім інстинктивного осяяння, що треба набрати повітря і закрити рот. У той момент, коли лавина зупинилася, я зрозуміла, навіщо це було потрібно – сніг забивається під одяг, в ніздрі, навіть в пори.
Нас з Льошею підім’яло сніжної масою, понесло донизу по схилу і засипало з головою. Врятувало те, що сніг був сухий і свіжий, тому що мокрий за лічені хвилини перетворюється в бетон і не пропускає повітря. Ну, і лавина була невелика, тому інших лише злегка присипало. І ще мені пощастило: я застигла в позі з піднятою рукою недалеко від поверхні, тому змогла пробити пальцями м’який сніг і позначити свою присутність. Гід мене відкопав єдиною на 9 осіб лавинною лопатою, і я побачила, що Льоша вже сидить по пояс у снігу. Посміхається. Я засміялася у відповідь – ну, така реакція на стрес. Ми вибралися і продовжили спуск.
Ще п’ять годин у морозному нічному лісі, після лавини організм переохолоджений і мене трясе навіть при активному русі, їжа закінчилася, чай – теж, і доводиться пити воду з-під кромки льоду в струмку. Глибина снігу близько двох метрів і ми, по суті, йдемо по верхівках невеликих сосонок , снігоступи зламані, і я раз у раз провалююся то по коліно, то по пояс. Все це забирає купу сил, але особливо вимотує страх (на той час до свідомості вже дійшла небезпека ситуації) потрапити в ще одну лавину на схилах відкритих просторів – адже нічого не видно, ніч і темрява навколо, не рахуючи смуги від наших ліхтарів. Звичайно, я була до такого не готова, але варіанту не впоратися не було.

Незважаючи на те, що трапилося, цей похід був неймовірно красивий. В ситуації на межі, красу відчуваєш гостро, як ніколи. Крім того, жоден із зважених раціональних виборів не давав мені такої повноти існування, як то дурне безвідповідальне рішення довіритися незнайомцю з гарними фотографіями – просто дуже хотілося вижити, і це почуття неможливо забути. З цієї історії я вийшла з цілим багажем знань:

1. У горах ти розраховуєш тільки на себе. Так, тобі можуть допомогти, але не більше.
  2. Смерть або нещасний випадок в горах або в дикій природі - завжди ряд неправильних рішень і додаткових факторів. Ніхто ніколи не знає, що саме вплине на ситуацію, тому потрібно бути уважним, чуйним, обережним і завбачливим.
  3. Правила альпінізму, туризму, поведінки в дикій природі існують тому, що обкатані десятиліттями, і вони підвищують шанси вижити і / або не потрапити в халепу.
  4. Екіпірування і спорядження мають значення.
  5. Перевіряй, з ким йдеш в гори. В Україні немає системи контролю, тому будь-яка людина може зробити сайт, набрати групу і повести її куди завгодно. Часто для цього недостатньо навіть власного великого досвіду, так як робота з групою - це не просто показувати напрямок та розказувати технічні моменти використання спорядження, а й знання психології, уміння бути лідером і витримувати напругу вантажу й відповідальності. Тут важливі розвинені навички комунікації, адекватні сучасні медичні знання і багато іншого, чого навчають на курсах інструкторів. Це величезна, складна і важлива професія не для всіх.
  6. На мій погляд, найбільш безпечно вибирати інструкторів і гідів з альпіністських федерацій і перевірених роками тур.клубів - як мінімум, цих людей знають в професійному середовищі, вони дорожать репутацією серед колег. Це професіонали, які навчалися у інших професіоналів.
  7. Будь на зв'язку з рятувальною службою: заздалегідь збережи номери телефонів, уточни прогноз погоди і рекомендації по маршруту в зв'язку із цим. Основна помилка нашої групи і особливо гіда була в тому, що ми вийшли на маршрут, не дивлячись на попередження про високу небезпеку сходження лавини (справа була на наступний день після сніжної бурі, так що це не про те, що лавинна небезпека зберігається всю зиму) і рекомендації рятувальників цього не робити. Я просто не знала, що рятувальники говорили не виходити на маршрут. Вважаю, що гід повинен був винести інформацію на обговорення групи і запропонувати інші варіанти відповідно до погодних умов.

Найскладніший маршрут?

Найскладнішим маршрутом для мене виявилося сходження на гору Тетнульд в Грузії. Точніше, я туди і не дійшла, тому що була не готова ні морально, ні фізично.
Ще на етапі підходу ми вибрали неправильну дорогу, витратили багато сил на підйом і вилізання по камінню з рюкзаками під палючим сонцем, а потім виявилося, що все можна було зробити набагато простіше і, взагалі, треба спуститися і продовжити шлях до базового табору Тетнульд через кам’яні поля і льодовик. Що ж, так буває, до цього теж треба бути готовою. Але я не була.
Поки спускалися, до мене раптом дійшло, що «я все». Якийсь час йшла і страждала мовчки, але з кожним кроком ноги немов самі мене гальмували і відмовлялися підніматися. Це було вже занадто дивно, хлопці не розуміли, у чому справа, та й я теж не могла пояснити, чому будь-який рух дається мені так, наче ми на висоті 8000 м. Довелося переступити через сором і оголосити, що я йду вниз ставити намет і лежати в альпійських луках.
Визнавати, що не змогла, складно. Я сіла і поплакала. Стало трохи легше, але споглядання, як фігурки друзів віддаляються приносило таке неприємне почуття образи, ніби всіх вже забрали в Хогвартс, а ти один як дурень сидиш у накрохмаленому святковому костюмі, боїшся поворухнутися, щоб його не пом’яти, – а нічого не відбувається. Тоді я думала, що пошкодую про це рішення, буду згадувати і кусати лікті. Але врешті рішення виявилося правильним: через погоду можливість піднятися на вершину була одна – цієї ж ночі. З огляду на мій темп і рівень втоми, тільки до базового табору я б дійшла пізно ввечері, і навіть якщо б мені вистачило сил встати о 12 ночі і почати підйом, я б могла поставити всю в групу в небезпечне становище своїм повільним темпом. На мене ще дуже вплинув нещасний випадок, що стався незадовго до цього з двома туристками на Тетнульд – вони відстали від групи, зірвалися і загинули. Я все ніяк не могла звільнитися від цих думок, що, коли буду на хребті – а він в деяких місцях такий вузький, що не можна поставити поруч дві ноги – може трапитися щось подібне. Як правило, це відбувається на спуску, коли люди втомлюються, втрачають концентрацію і перестають стежити за ситуацією і один одним.

Майже через півтора року, я все ще не шкодую, що не пішла. Будуть інші гори і інші пригоди.

Яку вершину або місцину хотілося б підкорити?

О так! Я складаюся з мрій. І, сподіваюся, це ніколи не зміниться. Зараз я одержима Гімалаями. Мрію просто побачити їх своїми очима. Цієї весни я повинна була відправитися в двомісячну подорож по Азії, добру половину якого зайняв би великий непальська трекінг. Але ви самі знаєте, що сталося. Ми з чоловіком з працею повернулися додому, так і не потрапивши до Непалу.
Я склала план походу від Лукла до озер Гокіо через перевал Чо-Ла, базовий табір Евересту і невелику вершину Калапаттар, куди піднімаються всі трекери. Це, такий собі розгорнутий варіант самого «попсового» непальського маршруту, але він не дарма такий популярний – справа не тільки у фільмі «Еверест», після якого потік туристів в базовий табір виріс в рази, але і у виключній красі цих місць. Звичайно, Гімалаї прекрасні в будь-якому контексті, але почати я хочу саме звідти.

Перш за все мені хочеться просто насолодитися тренінгом і видами, мати можливість не поспішати, зависати в своїх думках, нескінченно фотографувати і милуватися красою, поки сама не завию від сказу. Після того, як сповна кайфону від виду гімалайських восьмитисячників знизу, хочу піднятися на одну з так званих трекінгових вершин – Айленд Пік. Це гора висотою 6165 метрів не вважається складною технічно і доступна для непрофесіоналів. Проте, і до такого сходження потрібно серйозно готуватися фізично, та і сам маршрут для мене цікавий: там уже й сходи через тріщини, і елементи льодолазіння, і найважливіше, що мене надихає – дуже, чорт візьми, красиво.

У мене немає грандіозних альпіністських амбіцій, тому «трекінгових» вершин мені цілком достатньо. З бажань, здійснених в більш-менш найближчому майбутньому, хочу піднятися на Монблан за класикою і пройти парочку віа-феррат в Альпах – полоскотати нерви висотою і красою. Хочу в Фанські гори, крім Непалу, хочу побувати в Мустангу, Бутані і віддалених частинах Тибету, Антарктиді, Гренландії, на Камчатці і Алтаї, в Мексиці, Колумбії, Болівії, Бразилії, Чилі, Перу, Аргентині, Монголії, Узбекистані, Киргизстані … Та й в Скандинавії я ще по-справжньому не була. Поняття не маю, як вмістити все в одне-єдине життя, адже є ще місця, куди хочеться повертатися: М’янма – абсолютно особлива країна, не схожа взагалі ні на що, особливо її далекі і все ще закриті для туристів райони; Карпати, моя рідна Естонія, де я народилася, майже домашня Португалія і Бангкок, з якого для мене і почалося активне відкриття світу.